نخستین سخنرانی حسن روحانی در مقام رییس جمهورنظام ایران در سازمان ملل دیشب انجام شد .آمیخته ای از شعار های گوش آشنای خاتمی با بیان پیام صلح جهانی و تهدید و خود بزرگ بینی احمدی نژادی . روحانی جز آوردن نام آقای اوباما و خواندن آیه ای در رابطه با آشتی ادیان حرف تازه ای نزد. تاکید او بر جایگاه برابر در گفتگو با امریکا بیش از آنکه نشان از حس خود برتر بینی داشته باشد نشان حقارت است .سخنان آقای اوباما هم به قدر کافی شفاف و دوستانه نبود ،در واقع نکته تازه ای در آن بیان نشد .
اشتباه بزرگ سخن روحانی آن بود که از امریکا خواست صدای واحد در برابر ایران داشته باشد .در یک کشور دموکراتیک این امر محال است .اگر جمهوری اسلامی خواهان کم شدن قدرت صدای جنگ طلبان در امریکاست باید در عمل روشی در پیش گیرد تا ابزاری در دست صلح طلبان باشد و بتوانند در برابر همکاران تند رو خود قد علم کنند. وانگهی مگر از ایران صدای واحدی به گوش می رسد ؟خامنه ای از نرمش میگوید و فرماندهان سپاه ناوهای امریکا را درخلیج فارس تهدید می کنند .
بخش مهم سخنان روحانی آنجا بود که گفت ما خواهان رفع دو سویه ابهامات با شفافیت کامل هستیم .ابهامات ایران چه هستند ؟اوباما گفت خواهان تغییر رژیم در ایران نیست .البته بیان این جمله مانند آن است که بگویی روز ها خورشید در آسمان است .در عرف و قانون جهانی البته هیچ کشوری نباید حکومت کشور دیگری را تغییر دهد .پس چه چیز دیگری برای آغاز گفتگو ها از دید جمهوری اسلامی مبهم است؟
غرب بارها بیان کرده که فعالیت های پنهان اتمی ایران و دخالت در جنگ های منطقه نگرانی هایش را در مورد ایران شکل می دهد .سخنان روحانی و اوباما هیچ کدام انتظارات آشتی طلبان در دو کشور را بر آورده نکرد .گفتگوی آینده با ایران در مورد فعالیت های اتمی اش میزانی است برای راستی آزمایی و عزم ایران برای خروج از تنگناهای اقتصادی و سیاسی .آشکار است که فرصت ایران برای خروج از این تنگنا دائمی نیست و در واقع رو به پایان است .
اشتباه بزرگ سخن روحانی آن بود که از امریکا خواست صدای واحد در برابر ایران داشته باشد .در یک کشور دموکراتیک این امر محال است .اگر جمهوری اسلامی خواهان کم شدن قدرت صدای جنگ طلبان در امریکاست باید در عمل روشی در پیش گیرد تا ابزاری در دست صلح طلبان باشد و بتوانند در برابر همکاران تند رو خود قد علم کنند. وانگهی مگر از ایران صدای واحدی به گوش می رسد ؟خامنه ای از نرمش میگوید و فرماندهان سپاه ناوهای امریکا را درخلیج فارس تهدید می کنند .
بخش مهم سخنان روحانی آنجا بود که گفت ما خواهان رفع دو سویه ابهامات با شفافیت کامل هستیم .ابهامات ایران چه هستند ؟اوباما گفت خواهان تغییر رژیم در ایران نیست .البته بیان این جمله مانند آن است که بگویی روز ها خورشید در آسمان است .در عرف و قانون جهانی البته هیچ کشوری نباید حکومت کشور دیگری را تغییر دهد .پس چه چیز دیگری برای آغاز گفتگو ها از دید جمهوری اسلامی مبهم است؟
غرب بارها بیان کرده که فعالیت های پنهان اتمی ایران و دخالت در جنگ های منطقه نگرانی هایش را در مورد ایران شکل می دهد .سخنان روحانی و اوباما هیچ کدام انتظارات آشتی طلبان در دو کشور را بر آورده نکرد .گفتگوی آینده با ایران در مورد فعالیت های اتمی اش میزانی است برای راستی آزمایی و عزم ایران برای خروج از تنگناهای اقتصادی و سیاسی .آشکار است که فرصت ایران برای خروج از این تنگنا دائمی نیست و در واقع رو به پایان است .
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر